Sobota na Jurze – Sokole Góry

Całkiem niedawno odkryliśmy, że nasza córka zaczyna czerpać radość w pokonywaniu coraz to dłuższych dystansów na własnych nóżkach. W zeszłym tygodniu postanowiliśmy więc skorzystać z ładnej pogody i wybraliśmy się na pieszą wycieczkę do rezerwatu Sokole Góry, który jest położony na Jurze Krakowsko-Częstochowskiej.

Dojazd

Wspomniany rezerwat znajduje się niedaleko Olsztyna koło Częstochowy. Aby tam trafić, należy jechać od strony tej miejscowości w kierunku Biskupic. Po jakimś czasie po lewej stronie naszym oczom ukaże się parking samochodowy położony w lesie. I już jesteśmy na miejscu. Należy zaznaczyć, że parkingi są właściwie dwa. Nowy – większy, z ławkami i stolikami oraz starszy – leżący tuż za nim, mniejszy.

Ścieżka dydaktyczna

Dawno, dawno temu wraz z J. odkryliśmy w Sokolich Górach bardzo przyjemną i łatwą do pokonania przyrodniczą ścieżkę dydaktyczną. Postanowiliśmy więc zabrać na nią naszą E. Start naszej wycieczki tradycyjnie miał miejsce na mniejszym parkingu, z którego wyruszyliśmy w las w poszukiwaniu oznaczenia ścieżki w postaci żółtego rombu. Mówiąc szczerze, kiedyś była to dość trudna sztuka, bo oznaczenia te były mocno wytarte. Teraz zostały odnowione i pomalowne na kolor żółty-żarówiasty, znany nam dobrze z popularnych niegdyś cienkopisów typu gel-pen.

Wkraczamy na szlak

Cała ścieżka nie jest jakoś specjalnie trudna do przejścia i nasza trzylatka dała sobie z nią spokojnie radę, momentami z pomocą mamy, a raz z pomocą obojga rodziców. Gdy odnajdziemy szlak, to początkowo idziemy po płaskim terenie przed siebie, aby po jakimś czasie odbić w prawo i iść chwilę pod górkę. Podejście nie jest jednak bardzo długie i strome. Prowadzi ono w stronę zespołu ciekawych form skalnych, które są bardzo często w kręgu zainteresowania wspinaczy. Ścieżka wiedzie obok nich, a nastepnie schodzi nieco w dół, aby za moment pójść w górę po drewnianych schodkach do punktu widokowego. Musimy tu zaznaczyć, że pominęliśmy ten etap wędrówki, gdyż z tego co pamiętaliśmy, punkt ten był dość słabo zabezpieczony biorąc pod uwagę wzrost i ruchliwość naszej córki. Jednak jeśli Wasza pociecha jest już starsza, macie nosidło, bądź nie boicie się, że Wam się wyrwie, warto tam podejść i zobaczyć z tego miejsca zamek w Olsztynie. 🙂 My zamiast schodzić na dół i wejść na punkt widokowy odbiliśmy w prawo i zaczęliśmy kolejne podejście pod górkę, można powiedzieć „na czuja”, aby wejść ponownie na szlak z pominięciem owego punktu. I tutaj zaskoczyła nas pewna rzecz…

Początkowo szlak wiedzie po płaskim terenie

Później czeka na nas małe podejście

Prowadzi ono obok skałek

Można tam zwiedzić małą jaskinię ;)

Można tam zwiedzić małą jaskinię 😉

Z pomocą mamy córka okrąża skałki

Dwa światy

Okazało się, że część szlaku, na którą dotarliśmy, została chyba wykluczona z dawnej ścieżki dydaktycznej, bo oznaczenia tam nie zostały odmalowane, a niektóre tablice informacyjne były zaniedbane. 🙂 Co więcej, w dalszej części naszego spaceru ponownie spotkalismy ścieżkę oznaczoną „żółtą-żarówą”, która to łączyła się z naszym „dawnym traktem”. 😉 Nie wiemy więc gdzie dokładnie prowadzi obecnie nowa ścieżka dydaktyczna rezerwatu Sokole Góry, jednak zakładamy, że jest to trasa krótsza w stosunku do tej, którą my pokonaliśmy. Dalsza część starej ściezki na początku praktycznie cały czas biegnie prosto po płaskim terenie, później zaczyna schodzić w dół. Następnie nasza ścieżka skręcała w lewo i prowadziła coraz szybciej w dół.

Oznaczenie starej części szlaku

I znów płasko

Po drodze napotkalismy jedno trudniejsze, ale małe zejście

I za chwilę ścieżka zacznie opadać

Jedna z napotkanych tablic informacyjnych

Ponowne spotkanie z nowym szlakiem

Na skróty

W końcowej fazie szlak, wzdłuż którego szliśmy, kierował nas w prawo pod górę w stronę słynnej jurajskiej jaskini Studnisko. My jednak postanowiliśmy nieco skrócić sobie spacer, idąc przed siebie. Doszliśmy wówczas do jednej z głównych dróg prowdzących przez rezerwat, która umożliwiała dojście bezpośrednio na parking samochodowy. Generalnie w Sokolich Górach dość ciężko się zgubić, można więc spokojnie pominąć ten odcinek ścieżki, idąc na skróty, gdy nasza pociecha jest już trochę zmęczona. 🙂 Jeśli nie jesteście pewni, czy pójście skrótem jest dobrym pomysłem, można skorzystać zawsze z nawigacji w telefonie i za punkt orientacyjny przyjąć drogę. 🙂

Jeden z mieszkanców lasu

Jeden z mieszkanców rezerwatu

Las o magicznej barwie, znajdujący się przy ścieżce prowadzącej do parkingu

Podsumowanie

Podsumowując, Sokole Góry to fajne miejsce na wypad z maluchem. My wraz z córką podczas naszej wycieczki przeszliśmy w sumie ponad 4,5 km w czasie 2 godzin i 40 minut. Oczywiście mieliśmy też postoje na posiłek dla E. 🙂 Nawet jeśli chcecie wybrać się na krótszy spacer, po całkowicie płaskim terenie, niekoniecznie pokonując ścieżkę dydaktyczną, to także znajdziecie tu coś dla siebie, gdyż taka droga prowadzi od nowego parkingu. Tak więc szczerze polacamy Wam wypad do tego rezerwatu. 🙂

Czas na drugie śniadanie!

Marsz w stronę parkingu

Super-tata, gadżeciarz, żużloholik, miłośnik kultury wysokiej (m.in. Luxtorpeda, Armia) i Kanonierów z północnego Londynu. Zawodowo bada niezbadane i kaleczy kod. Podczas zagranicznych eskapad tłumacz i pseudo-fotograf. Jego największym marzeniem podróżniczym jest przeżyć mecz na The Emirates (bo na Camp Nou już był).